For å gi deg den beste opplevelsen, brukes informasjonskapsler på dette nettstedet. Finn ut mer her.

Allow cookies

EN

NO

DE

- Slik ser verden på oss

11. Januar 2019

Josien Bouwman og Torunn Linneberg fra Innovasjon Norge Innlandet besøkte Valdres 9. januar, med en reiselivstilpasset variant av kurset "Go Global" (Foto: Lene Hovi)

"Normenn er etiske og rettferdige, men kan ha en vel direkte stil og har lav innsikt i andre kulturer", heter det i en reiselivsundersøkelse som Innovasjon Norge og Visit Norway har kjørt på det internasjonale markedet.

"Nordmenn er svært produktorienterte. De tror at så lenge de har de beste produktene, så vil kundene ute i verden finne dem og kjøpe", fortsetter uttalelsene i den samme undersøkelsen.

I regi av Valdres Næringshage ble Innovasjon Norge Innlandet invitert til Fagernes for å gi reiselivet i Valdres en gjennomgang av muligheter, fallgruver og reiselivstrender som kan hjelpe lokale bedrifter til vekst og internasjonalisering. Kurset het Go Global og Valdres tok et kanskje et skritt nærmere verden.

Kom du deg ikke på kurs, så er hovedtrekkene oppsummert her.

De store reiselivstrendene

Innovasjon Norge har en visjon om at Norge skal bli et ledende reisemål for bærekraftige natur- og kulturbaserte opplevelser, og mener at reiselivet i Valdres er på god vei.

- Vårt nasjonale konkurransefortrinn er blant annet at vi oppfattes som et rent og trygt reisemål. Det er flott at Valdres er på vei til å bli et sertifisert bærekraftig reisemål, for det er et voksende krav fra både enkeltreisende og store turoperatører, fortalte Joseien Bouwman fra Innovasjon Norge Innlandet.

I tillegg er det et fortrinn å kunne levere:

* Kommersialiserte og pakketerte naturopplevelser (tilpasset ulike aldre og fysisk form)
* Aktiviteter som tilpasses en helårsdestinasjon
* God infrasturktur tilpasset besøksvekst
* Lokalmat og -drikke som en del av opplevelsen
* Unike kulturopplevelser

- Både lokalmat og kulturopplevelser er "reasons to go" for bereiste og blaserte turister som nå søker smalere og mer unike feriepakker. Når flere reiselivsaktører klarer å lage nettverk og samarbeide om å levere nettopp slike "pakker", så er man godt i gang med å treffe reiselivstrendene, sa Bouwman.

Kulturforskjeller

- Hvordan hilser vi på folk, hva kommuniserer vi gjennom bekledning og kroppspråk og hva betyr din "brand" eller logo på et annet språk?, spurte rådgiverne fra Innovasjon Norge.

Kulturforståelse ble viet en større del av kurset, og her fikk deltakerne kanskje en viktig påminnelse.

- Kulturforskjeller eksisterer, det vet også internasjonale turister, så la oss ikke bli paranoide på dette. Det kan likevel være smart å bare litt "obs" på at små utslag kan gjøre en forskjell på i hvilken grad folk føler seg velkomne eller misforstått, fortalte Torunn Linneberg.

Her er presentasjonen fra Innovasjon Norge fra kurset "Go Global" 9. januar
Følg Valdres Næringshage på Facebook - ikke gå glipp av kurs i fremtiden

Godt oppmøte: Reiselivsaktører og næringsdrivende i regionen møtte opp og fikk gode råd og tips om hvilke trender man ser i det internasjonale markedet. (Foto: Lene Hovi)

Søk overnatting

Type:
Sted:
Sted
Navn / nøkkelord:

Søk ting å gjøre

Type:
Sted:
Sted
Navn / nøkkelord:

Søk hva skjer

Type:
Sted:
Sted
Navn / nøkkelord:
Datoer

Søk mat og drikke

Type:
Sted:
Sted
Navn / nøkkelord:

Søk overnatting

Type:
Sted:
Sted
Navn / nøkkelord:

følg oss på Facebook