NHO Innlandet ønsker Fagernes Sør-Hande inn i ny NTP

Gode samarbeidspartnere ønsker å se FagernesS-Hande inn i ny NTP, og det i første 6 års-periode. Fra venstre: Knut Arne Fjelltun (ordfører i Nord-Aurdal), Martin Sæbu (rådmann i Vestre Slidre), Jon Kristiansen (regiondirektør i NHO Innlandet), Linda Mæhlum Robøle (regionrådsleder i Valdres), Guttorm Tysnes (Norges Lastebileier-Forbund Innlandet), Vidar Eltun (Ordfører i Vang) og Arne Bang (seniorrådgiver i Valdres Natur- og Kulturpark). Foto: Lene Hovi.

Det handlet om å få ferdigstilt en vintersikker og nasjonalt viktig åre for gods-, persontrafikk og beredskap da Jon Kristiansen fra NHO Innlandet besøkte Fagernes. Han kom for å vise næringslivets ønske og støtte for å få strekningen FagernesS– Hande inn i Nasjonal transportplan, en NTP han håper får fokus på mobilitet og arbeidsplasser.

E16 FagernesS – Hande på prioriteringslista

Fredag 28. februar kom regiondirektøren i NHO med klare argumenter for at denne strekningen skal inn i ny NTP, som skal gjelde for 2022-33.

- E16 har fått en vinter- og klimasikker fjellovergang mellom øst og vest over Filefjell, noe denne vinteren igjen har bekreftet. Sammen med hovedveiforbindelsene E134 og RV52 binder E16 Innlandet og Vestlandet sammen. Det er ingen tvil om hvilken vei som foretrekkes når vinterværet slår inn over landet, og godstrafikken har en viktig oppgave for å levere varer også på vanskelig vinterføre. Men en stor flaskehals står igjen for å fullføre en god og viktig veg, og det er regionsenteret i Valdres, Fagernes, sier Kristiansen.

NHO Innlandet har tre prioriterte veiprosjekter de mener skal inn i NTP. Det er RV4 Oslo-Mjøsbrua, RV25 Hamar-Løten og E16 FagernesS - Hande.

- For E16 sin del handler det også om å få fullført en snart ferdigstilt trasé og å få uttelling på de store investeringene som allerede er utført, sa Kristiansen.

11.000 i ÅDT

Kristiansen snakket om det kaotiske trafikkbildet gjennom byen med fartsdumper, seks fotgjengerfelt og trange kryss. En europaveg som deler bybildet med skoler, helseinstitusjoner og næringsliv i to, og som har satt miljø- og næringsutvikling i Fagernes på vent.

- En veg er ikke bedre enn sin dårligste trasé, og etter at det nå har blitt jobbet så godt med E16 i en årrekke, står Fagernes sentrum igjen som den største korken. Her er det verken dimensjonert for modulvogntog eller å ta i mot trafikken som trekker mot den vintersikre fjellovergangen over Filefjell. NHO Innlandet ønsker også å se en positiv utvikling av Fagernes sentrum, en by som fortjener en avklaring rundt et kaotisk trafikkbilde, sier Kristiansen.

Mer igjen for pengene

I 2018 falt Fagernes S-Hande ut av NTP fordi den hadde for høyt kostnadsestimat.

- Strekningen er nå SPA-analysert og kan vise til en besparelse på opp mot 46,7 prosent - det største inntjeningspotensialet av alle de 40 SPA-analyserte strekningene det siste året. Viktigst av de to delene på strekningen er den gjennom Fagernes, slik Statens Vegvesens anbefaler. Sammen med lokale politikere og næringsliv i Valdres, er vi i NHO Innlandet tydelige på at FagernesS-Hande må komme inn NTP, sa Kristiansen.

Guttorm Tysnes i Norsk Lastebileier-Forbund Innlandet var også på Fagernes denne dagen og er glad NHO er klare i sine prioriteringer.

- Vegforum Innlandet har jobbet for E16 i Valdres i 15 år. Det var skuffende da FagernesS-Hande falt ut i gjeldende NTP.  Jeg vil berømme kommunene i Valdres for å fortsette kampen og støtte et slanket prosjekt. Nå må prosjektet inn i NTP igjen. Det er mulig, ikke minst fordi NHO er så tydelige, sier Guttorm Tysnes.

- Valdres er Innlandsmestere i argumentasjon og samarbeid. Alltid positive og kontruktive i dialog for å fremme sitt syn og ønske om å se E16 ferdigstilt, sa Jon Kristiansen. Linda Mæhlum Robøle takket for godt samarbeid med Kristiansen og NHO Innlandet og Guttorm Tysnes fra Norges Lastebileier-Forbund. (Foto: Lene Hovi)

Søk ting å gjøre

Type:
Sted:
Sted
Navn / nøkkelord: