Jubelår for reiselivet

SSB sin statistikk for juni er nå klar og det er hyggelig lesing for Valdres! I første halvår 2016 har antall gjestedøgn i Valdres økt med hele 10,5 % i forhold til fjoråret. Den største prosentvise veksten er fra det internasjonale markedet, med hele 30 % flere gjestedøgn enn i samme periode i 2015. Danmark er suverent størst, etterfulgt av Tyskland, Sverige og Storbritannia.  Dette er godt over landsgjennomsnittet som hadde en økning på 1,7 % totalt og 8,7 % fra det internasjonale markedet.

-Vi er veldig fornøyd med den positive utviklingen vi nå opplever i Valdres, sier Merete Hovi, reiselivssjef i Visit Valdres. - I tillegg vet vi at sommersesongen har vært ekstremt bra! Så snart juli og august tallene kommer så skal vi lage en oppsummering for hele sommersesongen, og spørsmålet blir ikke om vi har økt, men hvor mye

Fjellet er trendy
Det er ingen tvil om at den lave kronekursen og nordmenns økende skepsis til å ta med familien til enkelte utenlandske reisemål har innvirkning på resultatet. På den annen side så har det i tillegg blitt mye mer trendy å velge reisemål som har et godt utvalg av naturbaserte opplevelser. –I en verden hvor alle skal holde tritt med den tekniske utviklingen og bruker mesteparten av tiden sin til å se på en skjerm, er det befriende å komme seg ut i det ekte norske natur- og kulturlandskapet og kanskje oppleve at tiden kan stå stille et øyeblikk, sier Hovi. Valdres har et imponerende og variert tilbud av både aktiviteter og arrangement gjennom alle de fire årstidene og så langt i år har Valdres hatt økning i antall besøkende hver eneste måned.

Internasjonal satsing
Visit Valdres har jobbet kontinuerlig med markeds- og salgsaktiviteter ovenfor flere internasjonale markeder; det være seg gjennom deltagelse i kampanjer, kontakt med turoperatører samt arrangert visningsturer for både internasjonal presse og selgere. –Dette er en viktig del av det arbeidet vi gjør i Visit Valdres for å tiltrekke oss utenlandske turister, sier Hovi. Potensialet er fremdeles stort da det internasjonaler markedet kun utgjør i underkant av 20 % av regionens totale kommersielle gjestedøgn. -Vi er også i gang med et internasjonalt salgssamarbeid sammen med Visit Geilo og Nasjonalparkrike Reiseliv som har fått navnet «Mountains of Norway». –Det er helt avgjørende at flere fjellregioner kan stå sammen om å selge de gode opplevelsene i den norske fjellheimen, mener Hovi. På sikt ser hun for seg at et eget landsdelsselskap for alle fjellregionene i Norge kan bli en realitet.

Optimistisk
-Vi er optimistiske for fremtiden til reiselivet i Valdres og nå er det viktig å holde aktivitetsnivået oppe! Vi ønsker at eksisterende gjester skal bli fristet til å komme tilbake, samtidig som vi skal jobbe for å tiltrekke oss nye. Det er nå vi kan vise oss frem fra vår aller beste side, slik at folk også i fremtiden velger Norge og Valdres, uavhengig av kronekursen, avslutter Hovi.

Søk ting å gjøre

Type:
Sted:
Sted
Navn / nøkkelord: