Valdres skal fremme norsk mat og reiseliv i Berlin

På møtet ble delegasjonen fra Valdres representert ved (fra venstre) Guri Grønolen, Ragnhild Mobæk, Knut Ødegaard, Kristian Belsheim, Henning Wangsnes, Bjørnar Bråthen og Merete Hovi. (Foto: Lene Hovi)

Gris, øl og unike reiseopplevelser var stikkord da delegasjonen fra Valdres møttes for å forberede avreise til Internationale Grüne Woche (IGW).

Stølsvidda, Små Vesen, Beitostølen Resort og Visit Valdres er representanter for region Fjell Norge, og blir å finne blant nærmere 1600 utstillere og 450 000 besøkende på en av verdens største mat- og reiselivsmesser i slutten av januar.

- Fantastisk møteplass

- Vi tar selvsagt med oss fjellgrisen vår og gleder oss til å bli kjent med andre produsenter innenfor mat og reiseliv både i Norge og resten av verden. Dette er en stor arena, og vi er glade for å kunne gjøre en innsats for både Valdres og region Fjell Norge, som vi identifiserer oss godt med, fortalte Knut Ødegaard og Ragnhild Mobæk fra Stølsvidda AS.

I en hektisk periode tar de seg tid til en uke med ytterligere beinhard jobbing i Berlin.

- Det er viktig å treffe likesinnede og potensielle kundegrupper, selv om det er nok å gjøre her hjemme. Fora for utvikling og gode innspill må oppsøkes, og IGW tror vi er en slik arena, sa Ødegaard.

Et kompromissløst ølpublikum

Små Vesen er ett av tre mikrobryggerier som skal representere Fjell Norge i Berlin.

- Vi tar med oss fire sorter og håper å fenge utlendingene med historien bak ølet vårt. Tysk bryggerifag er noe mer firkantet og komromissløst enn det norske, og det blir spennende å se om våre underjordiske vesener, som representerer hver sin sort, kan gir vårt bryggeri det lille ekstra. I Norge merker vi at det etterspørres både mat og øl med unik identitet, og dette tror vi også skal fascinere de besøkende på IGW, sa Kristian Belsheim og Knut Kulhuset.

Reiselivets "lille ekstra"

Bjørnar Bråthen fra Beitostølen Resort og Merete Hovi, reiselivssjef i Visit Valdres, understreker begge hvor sterkt knyttet reiseliv og matopplevelser er. 

- I flere år har reiselivet sett en dreining mot det rene, unike og eksklusive. Å kunne "smake seg" gjennom en destinasjon er en viktig faktor i tillegg til selve naturopplevelsen. Visit Valdres vil være til stede i Berlin med tysktalende Julia Helgesen, og vi skal gjøre vårt for å friste folk til fjellene i Norge, sa Hovi.

-  Vi merker at de besøkende på Beitostølen i økende grad forventer å få servert lokal mat for å komplementere reiseopplevelsen, og vi drar ned til Berlin for å formidle den slående naturen vår og fremme småskalaprodusentene vi er så stolte av og stadig jobber tettere med, fortalte Bråthen.

- Tung satsing

Bak Norges representanter under IGW står Landbruks- og matdepartementet, Innovasjon Norge, Fjellnettverket og Fylkesmennene i de tre regionene som presenteres i 2018.

- Dette er 31. gang Norge deltar på IGW, men første gang Valdres er representert som en del av region Fjell Norge. I tillegg til å vise oss frem i Berlin, skal vi jobbe videre med å etablere et samarbeid for mat og reiseliv i fjellområdene fra Setesdal til Røros. De 10 dagene i Berlin er slik sett bare starten, smiler Guri Grønolen fra Fylkesmannen i Oppland.

- IGW er en kvalitetsmesse, og våre mat- og reiselivsbedrifter fra Valdres hører absolutt hjemme her. I tillegg vil selvsagt rakfisk og kurv fra Valdres være på plass på vår stand, avsluttet Grønolen.

Matrutekart: Henning Wangsnes fra Valdres Natur- og Kulturpark er markedsansvarlig for region Fjell Norge og har utviklet et matrutekart for regionen som deles ut under IGW. 
- Her er alt skrevet på tysk, og skal guide fjellfrelste tyskere rett til våre lokale matfat og unike opplevelser i regionen, fortalte Wangsnes under møtet. (Foto: Lene Hovi)


Fakta om Internationale Grüne Woche:

- Internationale Grüne Woche 2018 (IGW) arrangeres i Berlin mellom 19. – 28. januar. Dette er 83. gang messen arrangeres. IGW er en av verdens største messer for mat, gartneri og landbruk.

- På nasjonale stands presenteres matkulturer fra nærmere 60 land. Totalt deltar over 1,600 utstillere med over 100,000 produkter fra hele verden. Det ventes rundt 450 000 besøkende.

- Norge deltar på messen for 31. gang i 2018

- Fjellnettverket har tatt initiativ til å samle aktørene i fjellområdene for å styrke mat og reiseliv. Det er første gang Fjell Norge deltar som egen region.

- I 2018 vil det være rundt 60 utstillere fra tre regioner i Norge. Fjord Norge, Trøndelag og Fjell Norge representerer i år Norge, norsk matkultur og reiseliv i Berlin. Fra Fjell Norge deltar 24 utstillere.

- Regionene har utarbeidet egne menyer og vil servere lokale delikatesser og smaksprøver til matinteresserte fra hele verden. Fjell Norge har satt sammen en meny med 15 retter med de beste råvarene og produktene fra Fjell Norge og over 30 produsenter leverer varer til denne menyen.

- Innovasjon Norge, i samarbeid med den norske ambassaden i Berlin er ansvarlig for den norske deltakelsen under IGW, på oppdrag fra Landbruks -og matdepartementet.

- Deltakelsen fra Fjell Norge på Internationale Grüne Woche skal bygge fjellområdene som mat- og reiselivsnasjon. Målet er å styrke regional matkultur og reiseliv gjennom nettverksbygging, innovasjon og produktutvikling.


Tekst: Lene Hovi
lene.hovi@valdres.no

Søk ting å gjøre

Type:
Sted:
Sted
Navn / nøkkelord: