For å gi deg den beste opplevelsen, brukes informasjonskapsler på dette nettstedet. Finn ut mer her.

Allow cookies

EN

NO

DE

Matrutekart skal lokke tyskere til fjells etter Grüne Woche

1. Februar 2018

Henning Wangsnes, kommunikasjonssjef i Valdres Natur- og Kulturpark, med matrutekartet for Fjell Norge der 48 mat- og opplevelsesbedrifter (8 fra Valdres) er listet opp.

Internationale Grüne Woche 2018 i Berlin er over. Tilbake på norsk jord står fornøyde messedeltakere og leser at de har vært med på å skape omsetningsrekord og dermed bidratt til at Grüne Woche befester sin status som en av verdens største mat- og reiselivsmesser.

Les mer om årets Grüne Woche på www.regjeringen.no

Fra Valdres deltok Beitostølen Resort, Stølsvidda, Små Vesen og Visit Valdres. I tillegg bistod Valdres Natur- og Kulturpark med markeds- og pressearbeidet for regionen Fjell Norge.

Les også: Valdres skal fremme norsk mat og reiseliv i Berlin

Nå fortsetter jobben med å holde gode kontakter og måle ringvirkninger av innsatsen i Berlin.

En guide til lokale matfat

Til årets Grüne Woche utviklet Henning Wangsnes fra Valdres Natur- og Kulturpark et eget matrutekart for region Fjell Norge. Her er både opplevelser og lokalmatprodusenter listet opp og merket på kartet. Det er oversatt til tysk av Julia Helgesen fra Visit Valdres, som også var vertinne på Reisekafèen under messen. Matrutekartet var den brosjyren det gikk mest av på den norske standen.

- Målet var å gi publikum noe håndfast å navigere etter hvis de, etter et besøk på vår stand, får lyst til å legge ferien til Norge og vår region. Reiseopplevelser og lokalmat går hånd i hånd, og det er en økende etterspørsel om å kunne "smake seg" gjennom en destinasjon, forteller Wangsnes.

I tillegg fikk matprodusentene noe ekstra å snakke om når tyskerne vandret mellom alle smaksprøvene fra Fjell Norge.

- Det er et nysgjerrig og snakksalig publikum som kommer på slike messer, og det var gøy å kunne peke på et kart med vårt navn og nummer på når de slo seg ned med en av våre nytappede ølsorter og begynte å spørre videre om produktene våre, sa Kristian Belsheim fra Små Vesen.

Smakfulle bidrag fra Valdres

Det er første året at Fjell Norge har stått sammen som èn region på Grüne Woche.

- Vi har hatt et helt fantastisk mannskap på standen vår og de fineste smaksprøvene på hele messa, oppsummerer en fornøyd prosjektleder for Fjell Norge, Øyvind Nese.

For produsentene fra Valdres gikk messen unna med å delta på stand og bygge nettverk. Knut Ødegaard og Stølsvidda gikk tom for smaksprøver av sin fjellgris etter bare to dager på messa. Små Vesen slapp også å ta med seg noe av ølbeholdningen hjem igjen til Valdres. 

Bjørnar Bråthen fra Beitostølen Resort understreker Grüne Woches rolle som en arena for inspirasjon og nettverksbygging

- Utbyttet ved å delta for Beitostølen isolert sett er mindre, men å være med å sette fokus på lokalmat og reiseopplevelser i fjellregionene i Norge er svært inspirerende. Dette er med på å løfte både vår egen og andres bevissthet om hvordan mat og reiseliv hører sammen, sa Bråthen.

Bjørnar Bråthen fra Beitostølen Resort, her i samtale med statssekretær i Landbruks- og matdepartementet, Hanne M. Blåfjelldal.

Kristian Belsheim fra Små Vesen trivdes bak bardisken på Fjell Norges stand under Grüne Woche.


Julia Helgesen fra Visit Valdres betjente Reisekafèen under Grune Woche på flytende tysk. Matrutekartet ble hyppig brukt i forklaring om mat og reiseliv i Fjell Norge.

Knut Ødegaard fra Stølsvidda bød tyskerne på bl.a. sin egen fjellgris. Den gikk standen tom for allerede etter åpningshelgen.

Tekst: Lene Hovi
lene.hovi@valdres.no

Søk overnatting

Type:
Sted:
Sted
Navn / nøkkelord:

Søk ting å gjøre

Type:
Sted:
Sted
Navn / nøkkelord:

Søk hva skjer

Type:
Sted:
Sted
Navn / nøkkelord:
Datoer

Søk mat og drikke

Type:
Sted:
Sted
Navn / nøkkelord:

Søk overnatting

Type:
Sted:
Sted
Navn / nøkkelord:
visitvaldres