- Valdreslogoen gjør varen mer unik

Valdresbaum og ValdreskallenderBak fra venstre: Eskil Røe, Christian Dahle, Erik Bøhn, Alexander Navrud, Eivind Loberg og Daniel Myhre skal produsere Valdresbaum. Foran fra venstre: Henning Wangsnes fra Valdres Natur- og Kulturpark, Lisbeth Storbråten og Stine Jarstadsmarken som lager Valdreskalender. (Foto: Lene Hovi)

Tekst:
Lene Hovi
Valdres Natur- og Kulturpark
redaksjonen@valdres.no

Hver høst, når elever ved Valdres videregående skole starter opp egne ungdomsbedrifter som en del av programfaget Entreprenørskap, kimer det litt ekstra i telefonen til Henning Wangsnes i Valdres Natur- og Kulturpark.

Flere av de unge entreprenørene er ute etter å få bruke Valdres-logoen på sine produkter. Logoen ble designet av Wangsnes for 13 år siden og eies av de seks valdreskommunene, og via ungdomsbedrifter har den oppover årene dukket opp på blant annet luer, mobiltelefondeksler, vannflasker og veggur.

Sterk merkevare

- Dette gjør meg utrolig stolt og glad. Dette bør gjøre alle i Valdres stolt og glad. At vi har en logo som så mange forbinder med noe positivt og som appellerer til både unge og voksne. Valdres Natur- og Kulturpark har som hovedoppgave å styrke merkevaren Valdres, og her får vi veldig god tilbakemelding og hjelp fra oppvoksende generasjoner, sier Wangsnes.

En sterk merkevare handler om gode assosiasjoner, ikke bare et pent symbol, påpeker han.

Lokal wunderbaum

Det er ennå tidlig i idéprosessene, og 8. oktober fikk klassen besøk av Hilde Tveiten Døvre og Sunniva Brufladt fra Valdres næringshage for å få innspill på produktutvikling og idépresentasjoner. En nysgjerrig Henning Wangsnes ble med på lasset.

Valdresbaum og Valdreskalender er blant produktene fra årets kull, og ungdommen er klare på hvorfor logoen skal tas i bruk.

- Vi ville lage et produkt med lokal tilknytning. Alle har et forhold til wunderbaum i bilruta. Vi skal lage "Valdresbaum", en lokal variant med et fint bilde og valdreslogoen på. Da blir produktet mer unikt. Idéen kom under en lengre idémyldring der vi blant annet kartla hvem som kan være potensielle kunder. Vi mener det er et  stort potensiale i Valdres, med gatebilmiljøet og andre bilister, så det er artig om dette går bra, sier Eskil Røe.

- Slipper ungdommen løs

Bruk av valdreslogoen kommersielt er i utgangspunktet regulert gjennom varemerkeavtaler, og Valdres Natur- og Kulturpark har inngått slike avtaler med nærmere femti små og store bedrifter i Valdres. Men ungdomsbedriftene står fritt til å bruke logoen uten avtale.

- At ungdommen er opptatt av identitet og ser en verdi av å bruke logoen, er noe vi heier på. Ungdomsbedrifter er midlertidige, og avvikles innen skoleåret er over, så da slipper begge parter noe administrasjon ved bruken. Det er bare flott at de tenker at logoen tilfører verdi og gode assosiasjoner til produktene sine, sier Wangsnes.

Viktig med unge entreprenører

Hilde Tveiten Døvre i Valdres Næringshage jobber med bedriftsutvikling til daglig og er i tillegg styreleder i Ungt Entreprenørskap Oppland. Det sier seg selv at hun er stor tilhenger av faget Entreprenørskap og innsatsen til de unge.

- I løpet av ett skoleår skal elevene drive en bedrift med virkelige produkter, kunder, leverandører og penger. Dette foregår i trygge rammer og med god oppfølging. Framtidas arbeidsplasser er ikke skapt ennå, og en studie fra Østlandsforskning slår fast at det er sammenheng mellom å ha startet og drevet ungdomsbedrift og det å starte virksomhet som voksen. Her i Valdres er behovet for arbeidsplasser stort, både nå og framover i tid. Det er også artig å se at Valdres har lykkes så godt med merkevarebyggingen at de unge ofte vil skape produkter og tjenester med lokal tilknytning, sier Tveiten Døvre.

Søk ting å gjøre

Type:
Sted:
Sted
Navn / nøkkelord: