Møte med Hareide om E16 gjennom Fagernes

Et samlet regionstyre i Valdres og gode støttespillere fikk møte samferdselsministeren etter åpningen ved Rødølstunnelen. Fra venstre Odd Erik Holden, Marit Hougsrud, Vidar Eltun, Knut Arild Hareide, Linda Mæhlum Robøle, Knut Arne Fjelltun og Haldor Ødegård (Foto: Lene Hovi)
 

Umiddelbart etter at statsråd Knut Arild Hareide kuttet snora på E16 ved Rødølsunnelen onsdag 23. september, og dermed markerte at 40 km ny europaveg til 3,5 milliardar er fullført, fikk regionstyret i Valdres, NHO Innlandet og Norsk Latsebileier-Forbund (NLF) et avtalt ekstramøte med samferdselsministeren.

Innspill til ny Nasjonal transportplan er i siste innspurt, og nå er det Fagernes sør - Hande som har fullt fokus for et samlet Valdres og våre vegpolitiske samarbeidspartnere.

Tekst: Lene Hovi
Valdres Natur- og Kulturpark.

- Vi vil først og fremst takke for alt det gode arbeidet på E16 gjennom Valdres som er gjort de siste årene. Vi har nå en vintersikker fjellovergang over Filefjell, en ny tunnel i Bagnskleiva og store utbedringsarbeider på gang. I tillegg blir Kvamskleiva påbegynt om kort tid. En slik velutbygd strekning fortjener fullføring, og E16 gjennom Fagernes står nå igjen som en stor flaskehals, innledet regionrådsleder i Valdres, Linda Mæhlum Robøle møtet.

E16 deler Fagernes i to

I forkant av møtet sendte regionstyret en videoappell og et forslag til fullføring av E16 gjennom Valdres til Samferdselsdepartementet for gjennomsyn. Videoen ønsker å vise den uholdbare situasjonen regionssenteret Fagernes er i nå som trafikken gjennom sentrum har en årsdøgnstrafikk på 11.000 og E16 deler Fagernes i to.

Se videoen her:
 

- Det er snakk om myke trafikkanter. Vi er bekymret for barn, unge og eldre som har en utrygg by å ferdes i. Det handler også om at Fagernes står i stampe. Vi får ikke utviklet Fagernes sentrum så lenge vi ikke vet om vi må forbli et nasjonalt vegkryss i Sør-Norge, sa Knut Arne Fjelltun, ordfører i Nord-Aurdal.

- Vi har bare denne vegen

Fjelltun satte også Fagernes i et vegpolitisk perspektiv som gjør byen ekstra sårbar.

- Her er heller ingen jernbane eller flyplass. Vi har E16, og den må da fungere for beredskap, næringstransport og som en stadig økende ferdselsåre for hytteinnbyggere og turisme. Vi kjenner ikke til andre regionsentre som har en så høy årsdøgnstrafikk dundrende gjennom sitt bysenter. Å få på plass en god løsning for strekningen Fagernes sør - Hande vil fullføre det gode arbeidet på E16 gjennom Valdres, og det er avgjørende for Fagernes sin videre utvikling, sa Fjelltun.

Støttespillere på plass

Å få strekningen Fagernes sør - Hande inn i NTP er høyest prioritert fra NHO Innlandet og Norsk Lastebileier-Forbund. Både Jon Kristiansen fra NHO Innlandet, Geir Mo, Guttorm Tysnes og Bjørn Ivar Gunhildgard fra NLF og Cato Løkken fra Statens vegvesen var med på møtet. Disse både understreket og utfylte argumentene fra regionstyret.

En slik samlet og tydelig gjeng imponerte statsråden.

Berømmet Valdres og valdresmodellen

- Først og fremst skal Valdres ha for å jobbe så godt sammen politisk og etablere så sterke støttespillere som formidler samme budskap. Ingenting er bestemt angående Nasjonal transportplan ennå, så dere ber om et møte på riktig tidspunkt, sa Hareide.

Han kunne selvsagt ikke love noe, men ba Valdres fortsette å ha fokus og et godt påtrykk.

- Jeg må jo også berømme dere for måten det jobbes med pågående vegprosjekter og utbedringer her i regionen. "Valdresmodellen" er nå blitt en eksportvare som viser hvordan man kan få mest mulig veg for pengene, avsluttet Hareide.

Et godt møte. Representantene som fikk møte statsråd Knut Arild Hareide, følte seg hørt og forstått. Statsråden var godt informert om vegpolitiske prioriteringer i Valdres. (Foto: Lene Hovi)

Søk ting å gjøre

Type:
Sted:
Sted
Navn / nøkkelord: