- Vi måtte tenke nytt og positivt

- Koronaåret 2020 ble tøft og preger oss fortsatt, men vi har benyttet tiden godt og tenkt positivt hele veien, sier Ragnhild og Eldbjørg Hemsing. Fra Sorenskrivergården i Aurdal ser de tilbake på det siste året. Året da de, som utøvende musikere med smekkfulle kalendre og mange reisedøgn, møtte stengte grenser og kulturinstitusjoner - og satt igjen med blanke timeplaner. (Foto: Fredrik Holte Breien)

Tekst: Lene Hovi
Valdres Natur- og kulturpark

Nesten festivalfri februar

På denne tiden av året pleier man å snuble i musikalske storheter, notestativ, instrumentkasser og halvfulle kaffekopper i Aurdals staselige Sorenskrivergård, der Ragnhild Hemsing bor. I åtte år har hennes hjem vært Hemsingfestivalens episenter. I år er festivalen utsatt og det er kun familien som fyller huset.

Men helt festivalfri blir det ikke.

- Nei, vi kunne ikke dy oss. Selv om festivalen er flyttet til oktober, så har vi nå øvd og spilt inn en digital mini-Hemsingfestival. Konserten legges ut på nett i begynnelsen av mars, forteller Eldbjørg. 

Med på laget er pianist Håvard Gimse og mezzosopranen Marianne Beate Kielland. Konserten ble spilt  inn i FRIKAR-smia. Kvartetten tok også turen opp til Nythun, og serverte musikalske mellomretter til festkvelden "Smak tå vinter", med et begrenset publikum.

Det er godt med noen fellesprosjekter igjen.

- Februar er jo vanligvis vår måned, sier Ragnhild og ser bort på søster Eldbjørg.

- Da øver og spiller vi konserter sammen i dagevis. Dette ble et stort plaster på såret for oss, og blir forhåpentligvis også en fin opplevelse for de som savner festivalen, sier hun.

Konserten blir å se på Hemsingfestivalens offisielle hjemmeside i løpet av de første dagene av mars.

Brå overgang

Hemsingfestivalen 2020 gikk akkurat klar av koronarestriksjoner, men så gikk sceneteppet bokstavelig talt ned over hele verden.

- Konserthus og -arenaer låste dørene, spilleoppdrag og turnéer ble avlyst i fleng. Jeg var i Berlin og rakk akkurat siste flyet hjem til Norge før grensene stengte. Det ble en brå overgang fra et hektisk og omreisende liv, sier Eldbjørg.

Hun var en av de første i Norge som prøvde seg på en digital konsert. Over 30.000 var innom konserten og den fikk en flott anmeldelse i The Guardian. Skulle dette bli løsningen på et langt og høyst usikkert musikkår?

- Det var rett etter nedstengningen. Alle kastet seg på digitale platformer og prøvde å fylle et stort kulturelt hull. Men det dabbet av etterhvert. Magien mellom utøver og publikum manglet, sier Eldbjørg.

Måtte tenke nytt

Når tre fjerdedeler av inntektsgrunnlaget ble borte, måtte Eldbjørg permittere seg selv og motta dagpenger av NAV. Ragnhild brukte mye og kjærkommen tid sammen med familien, og ser i etterkant at det fjernet noe av stresset ved å miste store deler av inntekten. 

- Det var viktig for oss å tenke positivt og nytt. Ikke minst ønsket vi begge å bidra i den store dugnaden for å forhindre smitte. Det var aldri mer synd på oss enn andre i denne situasjonen. Når konsertstedene stengte måtte vi ut på nye arenaer og bidra på andre måter, sier Ragnhild.

Begge søstrene har vært rådgivere i flere nasjonale og internasjonale kulturinstitusjoner og fikk nye oppgaver å gyve løs på.

Eldbjørg fullførte utdanningen sin, startet opp egen podcast og benyttet muligheten til å framsnakke Valdres i alle kanaler da albumet Grieg: The Violin Sonatas fikk flust av seksere av anmelderne, samt en fersk spellemann-nominasjon.

Røta

Ragnhild rakk akkurat å spille inn albumet "Røta" i august, som nå ligger rykende ferskt på CD eller til nedlasting. Albumet har allerede rukket å få glimrende omtale i Tyskland, der det ble spilt inn. Med avlyst lanseringsturné har hun tatt i bruk sosiale medier og videoinnspillinger for å promotere albumet, der hun virkelig bekrefter sin musikalske tospråkelighet og -identitet.

- Jeg har operert i spennet mellom kassisk fiolin og hardingfele hele livet. På "Røta" har jeg fått spesialarrangert stykker av klassiske komponister som har latt seg inspirere av folkemusikk, -dans og -kultur og fremfører disse på hardingfele. Samtidig inneholder albumet klassiske og tradisjonelle stykker som supplerer hverandre og meg som musiker, sier Ragnhild.

- Det albumet er bare så bra, skyter Eldbjørg inn.

Mentorer og bestevenner

Som søstre med felles karrierevalg er det opplagt at de heier på hverandre, men det er viktig å være ærlig.

- Det finnes ingen tilbakemelding jeg stoler mer på enn Eldbjørgs, forteller Ragnhild. 

Eldbjørg nikker tilbake. Det er gjensidig.

- Og det å ha hverandre har vært en stor fordel, både faglig og personlig, spesielt dette året. Vi snakker daglig på telefonen og tør å fortelle hverandre om en dag har vært litt trå. Dessuten har vi snakket mye om hvor utrolig heldige vi er som bor i Norge med tilgang på flott natur, og i et sosialdemokrati med støtteordninger som gjør at vi ikke står på bar bakke, sier Eldbjørg.

Savner publikum

Mars blir en spennende måned. Da starter begge opp i nye prosjekter.

Eldbjørg er hyret inn av Queen Sonja Print Award som åpner nytt galleri i Bispevika i Oslo. Ragnhild har blitt utnevnt av Nordisk Ministerråd, som en kandidat foreslått av Kulturdepartementet, til å sitte i en ekspertgruppe under Nordic Baltic Mobility Programme. Det skal jobbes på tvers av kunst-, kulturuttrykk og landegrenser og begge ser frem til en spennende vår.

Men både Ragnhild og Eldbjørg understreker hvor mye de savner å opptre foran publikum.

- Det er et yrke og en livsstil. Det er mellom oss som musikere og publikum at musikken løftes over til å bli noe magisk. Vi gleder oss til alle små eller store oppdrag som måtte komme og er klare for Hemsingfestivalen 8.-10. oktober. Vi håper publikum har savnet oss også, avslutter Ragnhild og Eldbjørg.

Produktive søstre: En luke i reiserestriksjonene i fjor høst, sørget for at Ragnhild Hemsing kunne dra til Köln og spille inn "Røta". Albumet er rykende fersk og ble sluppet nå i februar. Rett etter nedstengningen i fjor kom Eldbjørg ut med "Grieg: The Violin Sonatas". Dette albumet er nå nominert til Spellemannsprisen.

Søk ting å gjøre

Type:
Sted:
Sted
Navn / nøkkelord: