Debatt rundt vinteråpning av Valdresflye

Tirsdag 26. september inviterte Oppland fylkeskommune til et møte om den foreliggende mulighetsstudien for å vinteråpne Valdresflye.

Saken skal opp i fylkesutvalget i Oppland for beslutning, men før den tid ønsket de å ha et møte med næringslivet og ordførerene i Valdres.

Initiativet og møtet ble godt mottatt, og 25 personer fant veien til Valdres Næringshage.

Tre alternativer til vurdering

Mulighetsstudien konkluderer med tre alternativer som bør vurderes for Valdresflye:

Alternativ 1: muligheter for å åpne til påske, det vil si tidligst 20. mars hvert år, med minimalt av sikringstiltak.
Alternativ 2: åpen hele året – «dagens veg med sikringstiltak for snøskred/vindfang, evt. enkle utbedringstiltak» (kan kreve planlegging etter plan- og bygningsloven, avhengig av omfang tiltak)
Alternativ 3: åpen hele året – «omlegging av veg noen steder, utbedringer av dagens veg og sikringstiltak/vindfang» - (vil kreve planlegging etter plan- og bygningsloven)

For å holde flye vinteråpen hele året ble det lagt frem en konkretisert variant av alternativ 2, med tiltak som fresefelt, snuplasser, kjettingplasser og bruutbedringer på Rjupa bru og Flybekken bru.

Anleggskostnadene ble anslått til 25 mill. kroner, med årlige driftsutgifter på 2,5 - 3,5 mill. kroner.

Helårsbrøytet til Bygdin 

Turistnæringen på Beitostølen uttrykte et klart ønske om å få fv. 51 vinteråpen frem til Bygdin og utbedring av parkeringsplasser, men ønsker ikke en helårsvei over flye. Med dette innspillet lanserte de et fjerde alternativ til vurdering.

- På Beitostølen selger vi vinteridyll, og ønsker ikke flere trailere dundrende gjennom et allerede presset sentrum, sa Atle Hovi, adm. dir. for Beitostølen Resort.

- Det er en rekke private hytteeiere og et samlet næringsliv som sier nei til vinteråpen vei, men samtidig vil det være store fordeler for Beitostølen som turistdestinasjon å ha helårsveien forlenget inn til Bygdin, forklarte Hovi.

Ny eier av Bygdin høgfjellshotell, Tor Oxhovd Svalesen, støttet Atle Hovi og pekte på det unike naturproduktet vi har med 2000m-toppene som turistmål. Han ønsker vinterbrøyting inn til Bygdin for å få en større synergi med eksisterende tilbud på Beitostølen, og minnet om muligheten for øvrig næringsutvikling ved å gjøre denne delen av Jotunheimen mer tilgjengelig hele året, og samtidig verne resten av Valdresflye for helårstrafikk.

- Med vårt geografiske utgangspunkt har vi en stor fordel sammenlignet med andre vinterdestinasjoner og dette vil gagne flere enn bare oss, sa Oxhovd Svalesen.

Positiv transportnæring

Guttorm Tysnes, leder for Lastebilforbundet, la frem beregninger på hvor mye det ville bety for hans medlemmer å få Valdresflye vinteråpen.

- Det er store tidsbesparelser i en helårsåpen fv. 51. Hvis veien sees på i et større perspektiv, sammen med utbedring av Eggeåsen, kan vi spare nesten 12 mil på strekningen Bergen - Trondheim, sa Tysnes.

Rolf Olav Tenden fra Tenden Transport i Nordfjord var også til stede og representerte et av landets største transportselskap. Han understreket hvor sentral og effektiv Valdresflye er for næringen.

Det ble fra flere hold foreslått kompromiss ved å deltidsstenge Valdresflye for tungtransport på ekstra utsatte tider og sesonger.

Savnet nasjonalt perspektiv

I likhet med transportnæringen ble det fra lokalpolitisk hold poengtert at mulighetsstudien og kostnadsrammene var satt i et for snevert perspektiv. 

I tillegg ble det kommentert at Valdresflye er åpen ca 8,5 måneder i året og at utbedringene av veien bør iverksettes uavhengig av om den blir helårsåpen.

- En vinteråpen vei over Valdresflye har en stor nasjonal betydning. Det er klart raskest og billigst vei mellom Bergen og Trondheim og fv. 51 burde vært en del av riksveinettet i Norge, sa Vidar Eltun, ordfører i Vang.

Nyheter Fra Valdres

se Valdresnyheter

News

april 2024

mars 2024

februar 2024

>
>
>
visitvaldres