Store muligheter for lokalmatprodusenter

Vårmøtet «Vilje til å skape» på Myhre Gård rettet seg mot lokale matprodusenter, men målet var også å inspirere folk med gode, lokale forretningsidèer generelt.

Gikk du glipp av møtet eller trenger en oppsummering?
Her får du viktige navn, nyttige linker og gode råd!

Se billedgalleri fra vårmøtet (Facebook)

«Gullkort» og faglige nettverk

Kveldens hovedgjest, Audun Pettersen fra Innovasjon Norge, redgjorde om konkrete program for økonomisk og faglig støtte innenfor sin organisasjon. 

- 100 millioner kroner brukes i utviklingsprogram rettet mot bønder, landbruk og lokalmat, og vi har penger igjen, smilte Pettersen.

Han trakk frem:

* Innovasjon Norges «gullkort», Vekstordningen, for bedrifter som ønsker å øke omsetningen med 30 prosent over tre år. Her kan man få inntil 1 million kroner i støtte i løpet av de tre årene.

* Muligheten for slå deg sammen med øvrige aktører innenfor ditt felt. Da kan Bedriftsnettverksprogrammet tilby finansiering og faglig støtte til etablering av forpliktende samarbeidsprosjekter. 

* Det finnes også en rekke kompetansenettverk og miljøer der du, som lokalmatprodusent, kan delta på kurs og bli med i besøksordninger.

* Lokalmatprodusentenes «Tinder»: lokalmat.no 

- Det er stor etterspørsel etter lokalmat og reiselivet er deres beste venn. Et godt eksempel er Hurtigruten som nå profilerer seg med lokale matskatter, sa Pettersen

Skapertrang i Skammestein

Vertskapet på Myhre Gård, Grete Hedalen og Vemund Skaret, har sammen med sambygningen, Tor Oxhovd, utmerket innenfor bedriftsutvikling og mottatt priser for dette. I dialog med Hilde Tveiten Døvre kom de med gode råd til de som ruger på en forretningsidé.

- Vilje til å skape må også være vilje til å stå på og å gjennomføre. For bønder er ikke dette noe nytt, men å gå nye veier eller utvide er et spennende usikkerhetsmoment. Prøv dere frem, kjenn på responsen og knytt til dere gode ressurser i nærmiljøet, sa Grete Hedalen og sikter til den store satsingen de har gjort på gården.

- Husk å alltid være åpen for endringer underveis. Snakk med kompetente folk og finn sparringspartnere, det ender alltid opp med å bli en bedre idé på den måten, sa Oxhovd.

Alle tre minnet forsamlingen på hvor blinde vi blir i eget nærmiljø.

- Det er så lett å ta kulturlandskap, natur og årstider for gitt. I andres øyne er dette faktisk veldig eksotisk. Mange av oss er bønder og trenger å ha arbeidsplassen i, eller nær, hjemmet. Både lokalmatproduksjon og reiseliv er mulig å kombinere med landbruk, sa Hedalen.

Nytt nivå for Mat frå Valdres

Ny styreleder, Rasmus Piltingsrud, og Siri Ødegaard i Mat frå Valdres fortalte om matnettverkets vei og vekst gjennom Innovasjon Norges bedriftsnettverksprogram. Nå starter Mat frå Valdres på sitt hovedprosjekt i programmet.

- Vi ble stiftet i 2016 og den siste tiden har mye ressurser gått med på å få på plass dette hovedprosjektet. I mellomtiden omsatte vi for 1 million i 2017, og i år har vi fullt fokus på salg og markedsføring, fortalte Piltingsrud. 

Mat frå Valdres vil nå bli et aksjeselskap og inngangsbilletten skal være overkommelig for nye produsenter. 

- Råvaren skal alltid være i fokus for Mat frå Valdres, men nettverket ønsker å gi produktene et kvalitetsstempel og en sterk merkevare. Kom med innspill og ta dialogen med oss, så ser vi hva vi kan få til sammen, sa Piltingsrud.

Griseflaks, internasjonale messer og ysting i verdensklasse

Knut Ødegaard i Stølsvidda AS stiller alltid opp når lokalmatentusiaster samles. Han og kona, Ragnhild Mobæk, har gått gradene og deler villig erfaringene fra å overta en gård med sau til å ende opp som ettertraktet kjøttleverandør av glade fjellgriser. 

- Det startet med at vi fikk en gris i bryllupsgave. Nå har vi 900 gående på fjellet om sommeren. Med mye vilje og noe griseflaks kom vi oss opp på lokalmat-kartet, sa Ødegaard.

Internationale Grüne Woche er en av verdens største mat- og reiselivsmesser. I januar i år representerte fire bedrifter fra Valdres regionen Fjell Norge i Berlin. 

- Veien fra Valdres og ut i verden kan være kort. Fjellnettverket jobber for å fremme lokal mat og reiseliv i fjellområdene, og vi satser på å være med på IGW i to nye år, fortalte Henning Wangsnes fra Valdres Natur- og Kulturpark.

- 28. - 29. mai arrangeres Fjellkonferansen 2018 her i Valdres i regi av Fjellnettverket. Fjellkonferansens fokus er mat, opplevelser og utvikling i fjellet, så her er det bare å melde seg på, sa Hilde Tveiten Døvre i Valdres Næringshage

Kathrin Hofman Aslaksby er lokal osteprodusent og jobber for Norsk Gardsost. I november i år kommer World Cheese Awards til Bergen, og Kathrin feide all tvil av banen rundt norsk osteproduksjon.

- Det er ingen grunn til å være ydmyk og skeptisk. De siste årene har norske produsenter turt å melde seg på i større grad, og det er oppsiktsvekkende mange av de som drar hjem med enten medalje eller god omtale. Alle fikk vel med seg Kraftkar som gledelig vant hele greia i 2016? sa Aslaksby med en entusiasme som var god å ta med seg ut av møtet og videre inn i vårløsningen.

Vårmøtet var et samarbeid mellom Fylkesmannen i Oppland, Valdres Næringshage og Valdres Natur- og Kulturpark. 

Nyttige lenker:

Les mer om INs Vekstfinansiering her
Les mer om INs Bedriftsnettverksprogram her
Les mer om kompetansenettverk for lokalmat her
INs kurskalender for mat og reiseliv

Andre linker:
Matmerk.no
Lokalmat.no
Mat frå Valdres
Stølsvidda AS
Internationale Grüne Woche
Fjellnettverket
Fjellkonferansen 2018
World Cheese Awards
Valdres Næringshage
World Cheese Awards
Valdres Natur- og Kulturpark

Tekst og bilder:
Lene Hovi
lene.hovi@valdres.no

Nyheter Fra Valdres

se Valdresnyheter

News

april 2024

mars 2024

februar 2024

>
>
>
visitvaldres